Ontwikkeling en coaching
Sinds 2005 begeleid ik mensen middels coaching. Een proces waarbij de coachee wordt gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen.
Wat voor soort coaching?
Sinds 2005 begeleid ik mensen middels coaching. Ik vind coaching interessant en mooi om te doen omdat je via coaching veel verschillende typen mensen leert kennen en helpen. Coaching is een ontwikkelingsproces waarbij de coachee wordt gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen. Coachen kan op een hoop verschillende manieren, waarbij ik graag werk met: personal coaching, teamcoaching en 360 graden feedback.
Ontwikkeling en coaching
Middels coaching kan de coachee zijn of haar effectiviteit vergroten en persoonlijke grenzen verleggen. Mijn insteek is om in te zetten op die punten waar de meeste winst te behalen valt. Energie stoppen in minimale veranderingen kan averechts werken. Samen komen we tot haalbare oplossingen voor aspecten die minder goed te ontwikkelen zijn. Een eerste stap kan een ontwikkelassessment zijn om zicht te krijgen op sterktes, ontwikkelpunten en mate van ontwikkelbaarheid.
Coaching gaat verder dan uiterlijk waarneembaar gedrag. Gedachte- en gedragspatronen worden doorbroken om daar effectievere patronen voor in de plaats te stellen. Inzicht is daarvoor essentieel, vooral in onbewuste processen en overtuigingen. Middels mijn nieuwsgierigheid, door mezelf actief af te blijven vragen waarom mensen doen wat ze doen, trigger ik mensen graag zich hier bewuster van te worden. Er wordt aangesloten bij bestaande drijfveren en motivatie, omdat dit leidt tot een versnelling van het leren.
Coachen kan op een hoop verschillende manieren, waarbij ik graag werk met: personal coaching, teamcoaching en 360 graden feedback.
Doel van coaching
Mijn hoofddoel is om persoonlijke kwaliteiten optimaal te benutten en belemmeringen op te heffen. Daarnaast is het doel dat de deelnemer meer grip op taken en sociale processen krijgt, effectiever wordt en meer bezig is met de zaken die ertoe doen op manieren die bij hem of haar passen en aanspreken.